Raport EY: Jak płacić pracownikom za prawa autorskie?

Poznaj opinie fiskusa i sądów o 50-procentowych kosztach od wynagrodzeń twórców.

Twórcy od wielu lat mogą korzystać z preferencyjnego opodatkowania. Umożliwiają to przepisy ustawy o PIT, które pozwalają pomniejszać przychody z praw autorskich o zryczałtowane 50-procentowe koszty ich uzyskania.

Od pewnego czasu ustawodawca stara się tę preferencję ograniczać. W 2013 r. wprowadzono limit kwotowy podwyższonych kosztów – nie mogły one przekraczać połowy pierwszego progu podatkowego (42 764 PLN). W 2018 r. limit został wprawdzie podwojony (85 528 PLN), ale równocześnie ograniczono zakres stosowania korzystnych przepisów. Niezależnie od zmian prawa podatkowego, istotnie zmienia się na bieżąco jego interpretacja.

Pracodawcy nadal chcą płacić za prawa autorskie, bo pomaga to przyciągać najbardziej utalentowanych specjalistów, a pracownicy chętnie akceptują tę formę wynagrodzenia, bo pozwala otrzymać wyższe netto bez rezygnacji z korzyści towarzyszących umowie o pracę. W praktyce jedni i drudzy nierzadko muszą sobie odpowiedzieć na kluczowe pytanie: czy po zmianach w przepisach mogą stosować podwyższone koszty i jak w ogóle się do tego zabrać?

Aby uporządkować nieco tę tematykę, przeanalizowaliśmy dla Państwa ostatnią nowelizację przepisów oraz aktualne podejście organów podatkowych i sądów administracyjnych. W raporcie m.in.:

  • Kto może korzystać z 50% KUP?
  • Jak interpretować warunki stosowania KUP
  • Jaki rodzaj działalności uprawnia do korzystania z praw autorskich i związanych z nimi podwyższonych kosztów uzyskania przychodu?
  • Jakich błędów należy się wystrzegać?
Pobierz raport

Bądź na bieżąco
Otrzymuj najnowsze informacje o zmianach w prawie i podatkach bezpośrednio na swojego maila.

Zapisz się na newsletter >>