Produkty testowe dla blogerów z VAT

Karol Sitek
Karol Sitek Konsultant
kontakt
Tomasz Wagner
Tomasz Wagner Starszy Menedżer
kontakt

Nieodpłatne przekazanie towarów blogerom w celach ich promocji może podlegać opodatkowaniu VAT – tak wynika z niedawnej interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Firmy dostarczające swoje produkty blogerom w celach testowych, by za ich pośrednictwem pokazać ich atuty szerszej grupie odbiorców jest popularną praktyką na wielu rynkach m.in. AGD, RTV czy chociażby artykułów sportowych. Nie każdy jednak podmiot potrafi klarownie ocenić czy takie przekazanie może być potraktowane jako np. wręczenie próbki, a w konsekwencji czy VAT od takiego przekazania staje się należny.

Zgodnie z ustawą o VAT, za próbkę można uznać egzemplarz przekazany na cele promocyjne danego towaru, który zasadniczo nie służy zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego (chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru).

Jeden z producentów akcesoriów dziecięcych, planujący udostępnienie wybranym właścicielom blogów skierowanych do kobiet w ciąży i młodych matek, wystąpił z wnioskiem o interpretację dotyczącą nieodpłatnych przekazań towarów. Planował on wydawać blogerom swoje produkty bez wynagrodzenia w zamian za zamieszczenie przez nich recenzji i informacji na temat przekazywanych artykułów na swoich blogach. W treści wniosku przedstawił stanowisko, że takie przekazanie spełnia jego zdaniem ustawowe przesłanki uznania towaru za próbkę i w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu VAT.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 21 maja 2018 r. (nr 0114-KDIP1-1.4012.190.2018.3.KOM) uznał jednak, że takie przekazanie nie będzie stanowić udostępnienia próbki w rozumieniu przepisów o VAT, a nieodpłatne przekazanie towaru powinno zostać opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Uzasadniając swoje stanowisko organ zgodził się co prawda, że działanie podatnika jest nakierowane na promocję towaru, co wypełnia pierwszą z ustawowych przesłanek uznania towaru za próbkę Nie podzielił jednak poglądu jakoby takie działanie nie służyło zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego i miało jedynie nakłaniać go do zakupu. Dyrektor wskazał, że otrzymanie wózka dziecięcego przez młodą matkę prowadzącą bloga, w pierwszej kolejności zaspokaja jej potrzeby osobiste (może wykorzystywać go bez ograniczeń do celów prywatnych). Tym samym, niezależnie od równoległego sporządzenia i umieszczenia recenzji na blogu, znika u niej zapotrzebowanie na nabycie takiego wózka, jeśli posiada już na własność jeden sprawny egzemplarz.

Interpretacja ta może stanowić ważny sygnał dla firm rozważających skorzystanie ze wsparcia blogerów w zakresie promocji zakładającej przekazanie produktu jako próbki, gdyż planowane koszty akcji promocyjnej mogą dla nich wzrosnąć o 23 %. Również podmioty, które dotychczas stosowały tę praktykę powinny rozważyć weryfikację historycznych rozliczeń z tego tytułu gdyż może się okazać, że zalegają z podatkiem należnym.

Nieodpłatne przekazania to jednak dla VAT temat rzeka i może się zdarzyć, że towary wydane w podobnych okolicznościach wcale nie wymagają od przekazującego naliczenia podatku. Każdą sytuację należy przeanalizować osobno, jednak najważniejsza jest świadomość ryzyka i rozważna kwalifikacja podatkowa każdego nieodpłatnego przekazania.

 


Bądź na bieżąco
Otrzymuj najnowsze informacje o zmianach w prawie i podatkach bezpośrednio na swojego maila.

Zapisz się na newsletter >>