Polska infrastruktura paliw alternatywnych na celowniku KE

Magdalena Żurowska
Magdalena Żurowska Starszy prawnik
kontakt

Komisja Europejska wezwała dziewięć państw członkowskich (wśród nich Polskę) do wprowadzenia przepisów dotyczących rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Może to przyspieszyć prace nad ustawą o elektromobilności

Polska, obok Bułgarii, Danii, Estonii, Francji, Litwy, Malty, Rumunii i Szwecji nie dokonała do tej pory pełnej implementacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 października 2014 r. (2014/94/UE), wynika z informacji opublikowanej przez Komisję Europejską. Termin jej wdrożenia minął 18 listopada 2016 r.

Wezwane państwa członkowskie zgłosiły Komisji wdrożenie jedynie części zapisów dyrektywy do prawa krajowego. Komisja, może podjąć decyzję o skierowaniu sprawy do Trybunału Sprawiedliwości UE, jeżeli w ciągu dwóch miesięcy państwa nie przedstawią jej informacji o pełnym wdrożeniu dyrektywy. Jeśli Polska nie zdąży w wyznaczonym terminie zaimplementować prawa, grożą jej dotkliwe sankcje finansowe. Państwa członkowskie wywiązują się z obowiązków wynikających z unijnego prawodawstwa w ok. 95 proc. spraw o uchybienie zobowiązaniom, zanim sprawy te zostaną przekazane do Trybunału.

Efektem wezwania ze strony Komisji Europejskiej może być przyspieszenie prac nad ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Długo wyczekiwany przez polską branżę energetyczną i motoryzacyjną projekt został przedstawiony 27 kwietnia 2017 r. przez Ministerstwo Energi, ale prace trwają do dziś.

 


Bądź na bieżąco
Otrzymuj najnowsze informacje o zmianach w prawie i podatkach bezpośrednio na swojego maila.

Zapisz się na newsletter >>