7 kwestii istotnych jesienią dla branży HR

Eliza Skotnicka
Eliza Skotnicka Starszy Menedżer
kontakt

Budżetowanie kosztów, PPK, programy motywacyjne oparte na akcjach, koszty rozliczania samochodów, danina solidarnościowa i exit tax oraz employee experience – to najbardziej newralgiczne zagadnienia dla działów HR w najbliższych miesiącach.

Budżetowanie

W wielu firmach trwa proces budżetowania kosztów na nowy rok. W obszarze ludzkim trzeba uwzględnić wiele zmian, które mogą zwiększyć koszty spółki (wymóg wdrożenia PPK i dodatkowa składka, możliwe zniesienie limitu składek ZUS, zmiana zasad odliczeń kosztów floty samochodowej). Warto też zabezpieczyć kwoty na wdrożenie nowoczesnych narzędzi i systemów, które pozwolą w przyszłości zwiększyć przychody spółki i zmniejszyć koszty (efektywność funkcji wewnętrznych, platforma do angażowania pracowników w wewnętrzne innowacje i usprawnienia, zmniejszenie kosztów rotacji pracowników i rekrutacji). Platforma innovation-wave.com oraz engagement-wave.com.

Warto rozważyć też rozwiązania, które pomogą odzyskać nadpłaty i zmniejszyć koszty płacowe na przyszłość (zawyżona składka wypadkowa, zmniejszenie wpłat na PFRON).

Program certyfikacji Solidny Płatnik.

Pracownicze Programy Kapitałowe (PPK) 

Rząd przyjął projekt ustawy, który zakłada obowiązek objęcia pracowników Pracowniczymi Planami Kapitałowymi. Zgodnie z nowymi regulacjami obowiązek wdrożenia PPK obejmie początkowo (od 1 lipca 2019 r.) wszystkich pracodawców zatrudniających powyżej 250 osób, o ile nie zdecydują się oni na stosowanie PPE (Pracownicze Programy Emerytalne). Istnieje ryzyko, że tym, którzy na ten moment nie prowadzą PPE, nie uda się go już zarejestrować przed 1 stycznia 2019 r.

Z uwagi na:

  • nowy, obowiązkowy, ale nieistniejący jeszcze produkt na rynku
  • skomplikowaną, nieznaną w praktyce przedsiębiorcom procedurę wdrożenia

warto już teraz zadbać o zbudowanie zespołu odpowiedzialnego za wdrożenie PPK lub zlecenie zadania zewnętrznemu doradcy, który wesprze Pracodawcę w:

  • ocenie ofert podmiotów prowadzących PPK i wykonaniu kalkulacji kosztów pracowniczych
  • rozmowach ze stroną pracowniczą / organizacją związkową
  • zawarciu umowy o zarządzanie PPK i umowy o prowadzenie PPK
  • komunikacji z pracownikami, administracji planem

Więcej informacji o webcaście EY

Programy motywacyjne: akcje dla pracowników i członków zarządu

Od 2018 r. na skutek zmian w prawie podatkowym pracownicy i członkowie zarządu wynagradzani w akcjach mogą korzystać z bardzo korzystnego opodatkowania 19% swojego dochodu (brak również obciążeń ZUS pracodawcy i pracownika). Poprzednio takie rozwiązanie było dostępne tylko dla spółek z krajów Unii Europejskiej, a teraz również akcje przydzielane przez korporacje wywodzące się z USA czy innych krajów poza UE są objęte tą preferencją. Kluczowe jest spełnienie określonych warunków, które od 2018 uległy istotnej całościowej zmianie.

Warto przeanalizować funkcjonujące w grupie programy pod kątem sprawdzenia możliwości wykorzystania tego korzystnego przepisu – wprowadzenie wynagradzania w akcjach jest bardzo korzystne nie tylko kosztowo, ale również z punktu widzenia motywacji do realizacji celów stawianych przez akcjonariuszy.

Samochody służbowe

Planowane są zmiany w możliwościach odliczenia dla celów CIT kosztów floty samochodowej. Warto poznać zasady i zastanowić się nad ich wpływem na spółkę i pracowników.

Danina solidarnościowa i exit tax (pracownicy mobilni)

Ustawodawca przygotował projekty nowych obciążeń podatkowych osób uzyskujących dochody na poziomie ponad 1mln zł (4% od nadwyżki) oraz osób zmieniających rezydencję podatkową – przenoszących swe miejsce zamieszkania poza Polskę. Pierwszy temat jest szczególnie istotny dla osób zarabiających najwyższe pensje, ale może dotknąć również osoby sprzedające duże transze akcji uzyskane w ramach programów motywacyjnych.

Drugi natomiast trzeba wziąć pod uwagę w przypadku osób mobilnych międzynarodowo – mogą wpłynąć na koszt programów oddelegowań i wymagać zaadresowania w politykach mobilności.

Employee experience

Firmy coraz częściej podchodzą do pracownika jak do klienta (ang. employee experience i employee journey). Chodzi o jego punkty styków z firmą/pracodawcą i całościowe doświadczenia w firmie. Organizacje, które przyjmują taką optykę, wygrywają w wojnie o talenty i notują wyższe poziomy zaangażowania, dopasowania i retencji pracowników. To przekłada się na konkretne finansowe rezultaty.

Nowoczesne firmy dbające o promocję marki pracodawcy (employer branding) wychodzą ze swoimi działaniami poza jednorazowe wydarzenia, spoty reklamowe czy formularz aplikacyjny do pracy na stronie internetowej przechodząc do budowania długoterminowej relacji z kandydatami, opartej na wzajemnym zainteresowaniu i budowania lojalności jeszcze przed samym zrekrutowaniem potencjalnego pracownika.

Nie bez znaczenia pozostaje też innowacyjna, otwarta kultura organizacyjna firmy, w której każdy może mieć głos w każdej sprawie, bo może być to wartościowy głos.

O tym jak diagnozować i zmieniać kulturę organizacyjną korzystając z konkretnych narzędzi i sprawdzonego już w praktyce na ponad 100 realizacjach procesu mówiliśmy podczas Webcastu EY: Crowdsourcing – rozwiązanie na wyzwania firm związane z talentami i innowacją.

Więcej informacji i rejestracja

A już niedługo nasi eksperci będą rozmawiać i  pokazywać te narzędzia w praktyce podczas konferencji HRcamp organizowanej przez Employer Branding Institute już 9 października. EY jest partnerem tego wydarzenia.

Więcej o tym jak tworzyć idealne miejsce pracy w Raporcie EBI i EY

Cała Polska tworzy idealne miejsce pracy

Trendy HR

Coraz więcej szefów HR szuka inspiracji, wartościowej dla siebie i swojego zespołu dawki wiedzy (dopasowanej do specyfiki i potrzeb firmy i branży) o najnowszych trendach w obszarze HR, w tym nowinkach technologicznych, metodach, wyzwaniach o najlepszych praktykach rynkowych. Wiedza taka jest potrzebna do tego, aby kompleksowo podejść do stworzenia nowoczesnej i wyróżniającej strategii HR, rekrutacji i employer branding, czy polityki Diversity & Inclusion czy CSR.

Mogą Państwo przy tej okazji skorzystać z wiedzy i doświadczeń ekspertów EY, którzy przygotują propozycję warsztatów dla Państwa. Warsztat taki poprzedzony jest badaniem/diagnozą potrzeb. Podczas warsztatu pracujemy metodami kolaboracyjnymi, wspomagani technologią (narzędzie Growth Navigator pozwalające w sprawny sposób porównać się do rynku i zoperacjonalizować dalsze działania).

Więcej informacji o Growth Navigator


Bądź na bieżąco
Otrzymuj najnowsze informacje o zmianach w prawie i podatkach bezpośrednio na swojego maila.

Zapisz się na newsletter >>