Suplementy diety nie leczą – samoregulacja w sprawie reklam

Fraudbuster
Fraudbuster Pogromca Korupcji i Nadużyć
kontakt

Suplementy diety nie będą mogły być reklamowane przy programach dla dzieci. Ich reklamy nie mogą sugerować, że produkty te leczą, czy zastępują zrównoważoną dietę – to tylko niektóre ustalenia porozumienia nadawców telewizyjnych i organizacji zrzeszających producentów suplementów diety. Zacznie ono w praktyce obowiązywać od początku przyszłego roku.

Porozumienie ograniczające reklamowanie suplementów diety zostało podpisane w siedzibie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Sygnatariuszami są z jednej strony nadawcy telewizyjni a z drugiej organizacje zrzeszające producentów suplementów diety. Dokument był opracowywany od kilku miesięcy. Porozumienie w ramach Okrągłego Stołu Mediów powstało pod auspicjami KRRiT.

Suplementy diety nie będą mogły być reklamowane w sposób sugerujący ich lecznicze właściwości. Ale ograniczeń w reklamowaniu jest dużo więcej. Jak czytamy na stronie KRRiT: 

– nie może wprowadzać odbiorców w błąd poprzez wskazywanie na właściwości lecznicze lub jakiekolwiek zastosowanie lecznicze;

– nie może odnosić się do nazw chorób, które w rzeczywistości nie istnieją;

– nie może sugerować możliwości zastąpienia konsultacji z przedstawicielem zawodu medycznego lub leczenia;

– nie może sugerować także możliwości zastosowania suplementu diety zamiast produktu leczniczego lub wyrobu medycznego;

– nie może być łączona w jednym spocie reklamowym z reklamą produktu leczniczego lub wyrobu medycznego;

– nie może przedstawiać wizerunku osób rzeczywistych i fikcyjnych, które są lub mogą być odebrane jako przedstawiciele zawodów medycznych, ani nie mogą pojawiać się w niej przedmioty oraz miejsca budzące skojarzenia z wykonywaniem zawodów medycznych, działalnością leczniczą lub rehabilitacyjną;

– nie może być nadawana w programie w bloku reklamowym bezpośrednio przed i po audycji dla dzieci;

– nie może być reklamą skierowaną do dzieci;

– nie może odnosić się do wyników badań bez wyraźnego wskazania źródła ich pochodzenia;

– musi zostać oznaczona informacją graficzną z tekstem: „Suplement diety. Zawiera składniki, które wspomagają funkcje organizmu poprzez uzupełnienie normalnej diety. Nie ma właściwości leczniczych.”.

Suplementy diety będą mogły być reklamowane tylko z uwzględnieniem nowych zasad od początku przyszłego roku. Formalnie porozumienie obowiązuje do 1 grudnia 2019 roku.

Powiązane wpisy


Napisz komentarz

XHTML: Możesz użyć tagów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>