SIM-swap-fraud – metoda okradania konta

Fraudbuster
Fraudbuster Pogromca Korupcji i Nadużyć
kontakt

Podmiana przez złodzieja karty SIM to wstęp do ogołocenia konta. Jak Informuje Rzecznik Finansowy tylko dwie osoby przez SIM-swap-fraud straciły aż 650 tysięcy złotych.

Do Rzecznika Finansowego napływają sygnały o kradzieżach z bankowych kont internetowych z wykorzystaniem mechanizmu SIM-swap-fraud, czyli podmiany karty SIM właściciela konta. To bardzo skuteczny sposób kradzieży. Nie jest on nowy ale nadal skuteczny. Już bowiem w sierpniu 2018 Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej wystąpił do telekomów i Związku Banków Polskich z wnioskiem o przeciwdziałanie takim kradzieżom.

Aby przeprowadzić atak metodą SIM-swap-fraud złodziej musi znać numer telefonu, dane osobiste i bankowe ofiary. Pierwszy krok polega na zgłoszeniu się do operatora z prośbą o wydanie duplikatu karty SIM. W momencie jego otrzymania dostęp do bankowości internetowej ofiary staje otworem. Złodziej zmienia hasła dostępu, wykonuje przelewy na swoje rachunki. Jeśli pozwala na to sytuacja finansowa ofiary może też wziąć kredyt. Pieniądze wypłaca w bankomatach.

W momencie uaktywnienia duplikatu karty SIM oryginalna karta przestaje działać. Wszystkie kody wysyłane standardowo przez banki przychodzą do przestępcy. Jedynym sygnałem, który może zaniepokoić ofiarę, jest brak dostępu do sieci jej telefonu. W przypadku takich kłopotów Rzecznik Finansowy radzi natychmiastowy kontakt z operatorem żeby sprawdzić czy nie padliśmy ofiarą metody SIM-swap-fraud.

Zwracamy uwagę klientów na konieczność reagowania w sytuacji podejrzenia nieprawidłowego działania urządzeń wykorzystywanych do autoryzacji i uwierzytelniania transakcji płatniczych. Zwracamy również uwagę dostawców usług płatniczych na konieczność zachowania szczególnej ostrożności w procesie realizacji dyspozycji zmiany haseł dostępu do kanałów bankowości internetowej klientów, składanych w sposób zdalny – mówi Rzecznik Finansowy. 

Według ekspertów rzecznika w ostatnim czasie trafia do nich coraz więcej klientów banków, którzy stracili pieniądze przez nieautoryzowane transakcje. Banki odbierają 15-18 tysięcy zgłoszeń miesięcznie o nieautoryzowanych transakcjach wynika z ankiety przeprowadzonej przez rzecznika.

Powiązane wpisy


Napisz komentarz

XHTML: Możesz użyć tagów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>