Primum non nocere: Współpraca z kontrahentami w dobie COVID-19

Według interpretacji Davida J. Boscha, japoński piktogram 危機 oznaczający kryzys składa się z dwóch elementów. Pierwszy oznacza „niebezpieczeństwo”, a drugi „możliwość”. W obliczu kryzysu o globalnym zasięgu i w związku ze współpracą z kontrahentami, warto pamiętać zwłaszcza o tym drugim aspekcie.

Poniżej przedstawiamy 10 tez, które warto rozważyć przed podjęciem decyzji biznesowych.

  • Podejmując strategiczne decyzje dotyczące kontynuacji lub zaprzestania współdziałania, przydatna może okazać się gruntowna weryfikacja kontrahenta, biorąca pod lupę jego strukturę, potencjał, płynność finansową oraz reputację, która często jest najlepszą gwarancją dobrej współpracy.
  • Zabezpieczając interesy spółki dobrze jest całościowo przeanalizować oraz podsumować strukturę kontrahencką firmy, w szerszej perspektywie ekonomicznej i dłuższym horyzoncie czasowym.
  • Z dotychczasowych partnerów biznesowych warto wybrać te spółki, którym w oparciu o twarde dane historyczne oraz potencjał biznesowy można zaufać, czyli mówiąc językiem biznesowym – na przykład wydłużyć terminy spłat należności czy renegocjować kontrakty.
  • Jeśli rozważasz podjęcie współpracy z nowymi podmiotami uzależnij ją od listów referencyjnych, wyników analizy finansowej czy gotowości do przestrzegania Twojego kodeksu wartości.
  • Jednocześnie, aby zabezpieczyć własną firmę, należy dysponować wiedzą, z którymi „graczami” nie warto iść na kompromis. Odnosi się to zwłaszcza do podmiotów, które próbują wykorzystać spowolnienie gospodarcze w sposób nieuczciwy i zamrozić gotówkę na własnych „overnightach”.
  • Możesz skorzystać z niestandardowych rozwiązań do pogłębionego przeglądu kontrahentów. Są wśród nich takie metody jak analiza powiązań, szeroko rozumiany biały wywiad, uwzględniający na przykład przegląd zasobów Internetu o ograniczonej dostępności (tzw. Deep web / Dark net), do których dostęp można uzyskać jedynie przy użyciu dedykowanego oprogramowania oraz dysponując specjalistyczną wiedzą, a nawet usługi detektywistyczne. Te pozornie kontrowersyjne rozwiązania, mogą się okazać skuteczną odpowiedzią na wyzwania spowodowane pandemią, choć wcześniej pozostawały raczej w obszarze science-fiction.
  • Mierz siły na zamiary. Przed podjęciem decyzji biznesowych wnikliwie przeanalizuj swoją sytuację i upewnij się, że jesteś w stanie zacisnąć pasa bez istotnego ryzyka naruszenia ciągłości operacyjnej.
  • Zmierz się z pytaniem, z czego możesz zrezygnować z minimalnym uszczerbkiem dla własnego biznesu. Być może wnikliwa analiza obnaży zawyżane dotąd koszty w postaci na przykład wynajmu zbyt przestronnych powierzchni biurowych lub usług niepotrzebnych w dobie pracy zdalnej. Taka analiza może też pokazać, którzy kontrahenci będą w stanie udźwignąć zaakceptować odroczenie Twoich płatności.
  • Przed podjęciem ostatecznych decyzji zastanów się nad siłą kontraktów, zarówno pod względem zlecania, jak i przyjmowania usług. Rzetelna ekspertyza prawna może przynieść wymierne korzyści finansowe.
  • Wsparcie prawne może okazać się nieocenione w dochodzeniu roszczeń wobec kontrahentów, którzy w nierównej walce z koronawirusem będą zmuszeni poddać się i ogłosić upadłość.

Dopóki rynek nie zdobędzie odpowiedniej odporności, to podobne perturbacje mogą pojawiać się cyklicznie. Podejmując decyzje biznesowe należy liczyć się z ich długofalowymi skutkami. Ale zawsze „po nocy przychodzi dzień, a po burzy spokój”. I choć granica jest subtelna, to dzisiejszym priorytetem biznesowym podmiotów gospodarczych jest utrzymanie płynności finansowej, a nie zniszczenie własnego łańcucha dostaw.

Powiązane wpisy


Napisz komentarz

XHTML: Możesz użyć tagów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>