NIK – zlecenia w GDDKiA dla rodziny

Fraudbuster
Fraudbuster Pogromca Korupcji i Nadużyć
kontakt

Pracownicy GDDKiA w Łodzi dawali zlecenia firmom, w których pracowali członkowie ich rodzin. Państwowe z prywatnym było tam pomieszane w niezwykły sposób – wynika z raportu NIK.

NIK skontrolował sześć oddziałów GDDKiA: w Łodzi, Krakowie, Wrocławiu, Gdańsku, Szczecinie i Olsztynie. W sumie zarządzają one prawie siedmioma tysiącami kilometrów dróg krajowych. Generalne zastrzeżenia izby budziły na przykład nieaktualne informacje na temat remontów, brak standardów, jeśli chodzi o częstotliwość sprzątania dróg, mycia znaków itp. Jednak to, co kontrolerzy zastali w łódzkim oddziale GDDKiA skutkowało wnioskiem o odwołanie tamtejszej dyrektor.

Odnotowano tam przypadki oczywistego konfliktu interesów. Przy rozstrzyganiu przetargów na zimowe utrzymanie dróg brali udział pracownicy, których małżonkowie pracowali w startujących w konkursie firmach. W rezultacie przetargi wygrywały firmy powiązane rodzinnie z pracownikami GDDKiA – wynika z raportu NIK. Pracownicy GDDKiA pracujący w komisjach przetargowych składali nieprawdziwe oświadczenia, że nie zachodzi w ich przypadku konflikt interesów.

Pracownicy łódzkiego oddziału GDDKiA wykonywali zlecenia dla firm, które wygrywały przetargi. Teoretycznie pracowali tam po godzinach. W praktyce jednak pracownicy jednocześnie robili to, co zleciło im szefostwo GDDKiA i zadania zlecone firmom zewnętrznym. W rezultacie zadania służbowe w ramach pracy w GDDKiA nie były dobrze wykonane. To samo dotyczyło zadań zleconych firmom zewnętrznym. Za jedno jak i za drugie płaciła dyrekcja. „Sami pracownicy wskazują, że podobne praktyki stosowane były w łódzkim oddziale od co najmniej 2007 r., a dyrekcja o tym wiedziała” – informuje NIK.

“Zdarzało się również, że pracownicy pełniący dyżury przy zimowym utrzymaniu dróg zatwierdzali protokoły odbioru za te usługi oraz jednocześnie sprawdzali faktury za ich realizację. Tym samym naruszyli zasady polityki antykorupcyjnej obowiązujące w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad” – czytamy w raporcie.

Jak informuje NIK teraz nad raportem pracują prawnicy. Możliwe są wnioski do prokuratury.

Powiązane wpisy


Napisz komentarz

XHTML: Możesz użyć tagów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>